Det Nederländska Bibelbältet

I det Nederländska Bibelbältet
växer kyrkorna mycket. Kan det faktiskt finnas så konservativt kristna samhällen i det liberala sekulariserade Nederländerna?
Skriven av: Isak Snickars
Publicerad: 19 november, 2018

Det bor 6 000 i Opheusden och av dem går cirka 4 000 i kyrkan på morgonen och på kvällen en helt vanlig söndag. Det vanliga i hela Nederländska Bibelbältet är att man går två gånger i kyrkan på söndag.

Opheusden befinner sig cirka 30 kilometer från storstaden Nijmegen som ligger nära gränsen till Tyskland. Vi var på utbytesstudier i Nijmegen och av en ren slump fick jag höra att det finns ett starkt Bibelbälte i Nederländerna så jag och min fru bestämde oss för att göra ett besök.

Det finns tre olika församlingar i Opheusden: Gereformerde Gemeenten (GG), Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGIN) och Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Vi var på ett långt hembesök hos J.C. den Ouden som är pastor i HHK:s församling.

Nederländernas största och tionde största kyrka befinner sig i Opheusden. Dessa kyrkor rymmer 2  850 personer (GGIN) och 1 900 (GG) och de är nästan fullsatta varje söndag. HHK:s kyrka har plats för 700. Kyrkorna har byggts ut med jämna mellanrum de senaste hundra åren.

Man kan säga att HHK var Opheusdens “liberala” församling. Men ändå så var det en självklarhet för den församlingen att man enbart har manliga pastorer, diakoner och äldsten. De anser också att homosexualitet är synd. När vi till exempel talade om TV sade pastor Ouden att han skulle ge en mild förmaning om han såg att någon församlingsmedlem såg på TV med sitt barn med hänvisning till att TV kan ge ett skadligt inflytande. Men han medgav ändå att cirka 40 procent av hans församlingsmedlemmar hade TV. Men han sade att i församlingarna GG och GGIN var det närmast en självklarhet att man inte har TV.

Alla butiker och restauranger är stängda på söndag i det Nederländska Bibelbältet.

Man röstar nästan enbart på kristna partier i ­Opheusden. När det är val får olika kristna partier cirka 80-90 procent av rösterna. Största parti i ­Opheusden med cirka 60 procent av rösterna är SGP som bland annat motsätter sig kvinnlig rösträtt.

Varför är det Nederländska Bibelbältet så starkt och växer hela tiden?

Den frågeställningen tycker jag att är väldigt intressant. Om vi ser på statistiken kan vi konstatera att antalet medlemmar i GG och GGIN har femdubblats sedan 1930. På 1950-talet bröt sig GGIN ut ur GG och bildade ett eget kyrkosamfund. 1930 hade GG 26 000 medlemmar, idag har de 108 000 medlemmar. GGIN har idag 24 000 medlemmar. Då ska man även komma ihåg att det handlar om aktiva medlemmar, cirka 60-80 procent av medlemmarna går två gånger i kyrkan på söndagarna.

Om vi jämför med hur utvecklingen varit i SLEF [Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland. Reds. anm] sedan 1930 måste vi ju konstatera att det är ganska så stor skillnad. I SLEF:s fall måste vi nog mera fundera på hur mycket andelen aktiva har minskat.

Orsaken till tillväxten är främst den inre tillväxten, det är vanligt att man har stora familjer. Nativiteten har sjunkit en aning det senaste halvseklet men ännu idag är det normala att man har cirka 5-8 barn per familj.

En annan stark orsak till tillväxten är den att man lyckas föra vidare tron till nästa generation.

Varför lyckas de föra vidare tron till nästa generation?

Det finns många orsaker till det. En mycket bidragande orsak är att det är det normala att vara kristen i Opheusden och det övriga Bibelbältet. Vi påverkas mycket av vår omgivning och så är fallet även där.

Alla församlingar i Opheusden har också egna skolor där de får bestämma vad som undervisas. Därför är Bibelundervisningen central i skolan för alla barn som växer upp i det Nederländska Bibelbältet. De religiösa friskolorna i Nederländerna får statligt stöd.

En annan stark orsak till att de lyckas föra vidare den kristna tron så effektivt till nästa generation är att det kristna livet är så närvarande i vardagen. Till exempel brukar husfadern läsa ur Bibeln i samband med måltiderna. Man deltar i olika klubbar som församlingen arrangerar och så är det en självklarhet att man går till kyrkan på söndag.

För det mesta bosätter sig barnen också när de blir vuxna i någon del av Bibelbältet. En starkt bidragande orsak till detta är den starka företagsamheten, det brukar nämligen finnas gott om jobb i Bibelbältet.