Rusta familjen

Dessa ord som: jag i dag ger dig skall du lägga på ditt hjärta. Och du skall inskärpa dem hos dina barn och tala om dem, när du sitter i ditt hus och när du går på vägen, när du lägger dig och när du stiger upp. 5 Mos 6:6-7 I den dagliga familjeandakten firar […]
Skriven av:
Publicerad: 21 september, 2017

Dessa ord som: jag i dag ger dig skall du lägga på ditt hjärta. Och du skall inskärpa dem hos dina barn och tala om dem, när du sitter i ditt hus och när du går på vägen, när du lägger dig och när du stiger upp. 5 Mos 6:6-7

I den dagliga familjeandakten firar vi gudstjänst. Vi tillber Gud, studerar Guds Ord, talas vid om det vi har läst, lär bibelord utantill och ber. Det är att rusta familjen. Det är ingen indoktrinering utan en god och positiv påverkan. Icke-påverkan finns inte.

Har kyrkan eller missionshuset tagit över andakterna? Är det orsaken till att ungdomar lämnar den kristna tron. Den primära skolningen för barnen i den kristna tron är i hemmet.

Här är några förslag för familjeandakt:

  1. Hitta den bästa tiden. Den kan variera utifrån familjens situation. Det kan vara morgon eller kväll, eller både och. Det kan också vara i samband med en måltid. Var flexibel och ändra tiden för andaktsstunden om familjesituationen kräver det.
  2. Läs ett avsnitt från Bibeln. Man kan till exempel läsa igenom en bibelbok genom att läsa några verser var dag.
  3. Om barnen är tillräckligt gamla kan de läsa i turordning.
  4. Låt var och en i familjen förklara bibelavsnittet med egna ord.
  5. Pappa eller mamma kan sedan förklara vad det betyder, för att hjälpa barnen att förstå det bättre. Knyt an till Lilla katekesen (och dopet).
  6. Låt barnen ställa frågor. Om föräldrarna inte vet svaren kan de ta reda på dem. Ha goda kommentarer till bibeltexterna hemma. Inga ställer så kloka frågor som barnen.
  7. Lär in viktiga bibliska termer.
  8. Lär bibelverser utantill. Missionärer Bob Nichols skriver: Jag har försökt lära min familj att memorera 14 bibelverser i månaden. Vi repeterar verserna hela familjen. Det har varit till stor hjälp för oss.
  9. Sjung en sång. Kanske något av barnen kan leda sången.
  10. Bed tillsammans. Det är en kraft i bönen. Herren älskar att höra och svara på sitt folks böner. Man kan välja ett särskilt böneämne och be för det tills Herren svarar på bönen eller visar oss att det inte är hans vilja. Glöm inte att tacka för bönhörelse till exempel att Herren skyddat oss under dagen.
  11. Gör andaktsstunden intressant. Det får inte bli en tråkig stund. Men inget får ersätta andaktsstunden.

O så ropa dag och natt: Gud bevara mig,
Att ej hjärtat drages bort från Dej
Och hur helst Du drager mig
Genom ljuvt och lett
Låt mej komma till det rum Jesus mig berett

Vidare läsning:
Påvirkning eller indoktinering? Martha Yaeggemose. DBI-posten 3 juni 2017
7 september, Carl Fr. Wislöff, Bröd för dagen, Klippan 1968, s. 378-379.

Mats H Giselsson

Samtala med andra läsare

Vi inbjuder nu våra läsare att vara med och samtala i vår grupp på Telegram. Appen finns både för iOS och Android. Det finns också alternativ för dator.

Notiser om nya artiklar kommer direkt i appen.

Det är också möjligt att följa vår sida på MeWe, en av Facebooks konkurrenter. Vi håller den sidan uppdaterad.