I Guds Faderns och Sonens och den Helige Andes namn.
I ditt ställe
”Vilken av de två vill ni att jag ska frige åt er?” ”Barabbas!” Barabbas ser på den andre. ”Vad har han gjort?”
”Släpper du honom lös är du inte kejsarens vän.” ”Aj, det här är ett fördolt hot.” Pilatus andas snabbt. ”Kejsaren kommer att avrätta mig om jag släpper en som gör uppror.”
Än idag gör man en halmgubbe av den kristna tron och framställer den som något skadligt och försöker slå ner halmgubben. Pilatus tror inte på halmgubben. Judarna kan inte bevisa att Jesus är skyldig.
Orsaken är avund. Folket hörde gärna Jesus, och många kom till kunskapen om sanningen. Han kunde Skrifterna bättre än de skriftlärde. De kunde inte finna något att beskylla honom för. Han visade att det inte var tomma ord han talade: Sjuka blev friska, döva hörde, stumma talade, döda uppväcktes … så som det står skrivet om Messias. Det kunde de inte neka till.
Mörkret tål inte ljuset. Ja, men de är ju gudfruktiga och vill det bästa för Guds rike. Ja, just det och det är därför de ropar: ”Korsfäst honom.”
Bibeln är fräck nog att påstå att det inte är någon skillnad på oss och fariséerna inför Gud.
”Avund är en häst som djävulen gärna rider”, skriver Krysostomus. Rider djävulen min häst, min avund?
Har Jesus inget att säga till sitt försvar? Inget annat än tystnad. Pilatus skakar på huvudet. De som anklagar Jesus retar sig på hans godhet.
Ett skickebud begär att få tala med domaren. Han har en hälsning från hustrun. Det gäller rättegången. Hustrun har haft en mardröm. Mardrömmen har kastat henne fram och tillbaka i bädden och hon har sett den oskyldige hängas blodig på ett kors. ”Du ska inte ha med den där rättfärdige mannen att göra!”
Pilatus suckar tungt. Han pekar på den törnekrönte. ”Vad ska jag då göra med Jesus som kallas Messias?” – ”Korsfäst honom!” – ”Vad har han då gjort för ont?” – ”Korsfäst honom!” De hytter med knytnävar.
Pilatus skakar av sig vattnet från sina händer och dömer sig själv oskyldig. Det går inte. Då skulle alla kriminella fria sig själva. ”Det här får ni själva ta ansvar för.”
”Du är fri Barabbas! Hör du inte!”
Soldaterna drar av Jesus kläderna och binder hans händer runt en låg påle, så att han står framåtböjd. Två bödlar börjar omväxlande på vardera sida slå honom med piskor med flera läderremmar försedda med bly och benbitar samtidigt som befälet skriker: ”Adde virgas!” ”Firme!” Blodet stänker runt omkring och rinner ner på stengolvet. Fruktansvärt.
Jesus tar Barabbas plats och din och min plats. Jesus går i vårt ställe. ”Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud”, skriver Paulus och Rosenius sjunger: ”Ren och rättfärdig, Himmelen värdig, Icke i dig men i honom du är.”
Jesu Guds Sons blod renar oss från all synd. Jesu blod säger: ”Du är förlåten!”
En liten pojke pekar på en tavla med den korsfäste: ”Hade Gud varit där hade han inte tillåtit det.”
Gud var där. Gud tillät det. Såsom Barabbas blev fri vill Gud fria och förlåta oss.
I Jerusalem trängdes folk på väg upp till tempelområdet för att fira påskens gudstjänster. Du firar gudstjänst genom att vända om och tro att Jesus är din personlige Frälsare.
Barabbas ser på Jesus. Tron ser på Jesus. Tron tar emot Jesu rättfärdighet, så att den blir din rättfärdighet och du kan säga: Jag är rättfärdig.
Pilatus fru visar sann kärlek, då hon försöker få honom att stå fast. Låt oss lyssna till Jesu vänner och våra samveten.
Låt oss lära oss av Jesus att inte besvara lögn. Gör vi det får den en styrka som den annars inte har, nämligen att den tas på allvar. Genom att tiga visade Jesus att anklagelserna var falska.
Jag tänker mig att Jesus bad för dem som stod med mörkröda ansikten och skrek. Be för dem som vill ta bort vår kristna tro. Be för överhet, präster, teologer, lärare och alla andra som inte håller Bibeln för att till alla delar vara Guds Ord.
Soli Deo Gloria