Början och slut. Inledning och avslutning. Detta mönster möter vi i dagens texter. ”Jag är den jag är.” Så presenterar sig Herren för Mose, och med denna kallelse startar en av de mest omvälvande händelserna i Guds folks historia: Befrielsen ut ur Egypten och vandringen genom öknen till det utlovade landet. I de händelser som följde på uppbrottet fick folket lära känna Herren alltmer. Vad som rymdes i det hemlighetsfulla ”Jag är den jag är” blev efterhand alltmer uppenbart.
Om den gammaltestamentliga texten skildrar något som kan beskrivas som en början eller inledning är det det rakt motsatta beträffande evangeliet idag. Det är de sista raderna i Matteus-evangeliet. Den Uppståndne Jesus möter sina lärjungar i Galiléen. Snart ska han försvinna ur deras blickfält. Evangeliet avslutas. Det sätts punkt.
Början och slut. Inledning och avslutning. Detta mönster möter vi i dagens texter. Det är förvisso sant men djupast sett är det inte en avslutning vi är med om i Evangeliet, trots att det är dess sista rader. Det är faktiskt nu det börjar. Kristi uppståndelse från de döda innebär ett helt nytt läge. Ingen avslutning. Tvärtom. Nu börjar det!
I. Segern är redan vunnen
a. ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.” Det är häpnadsväckande ord. Vi kanske känner igen orden sedan tidigare och då inte tänker på det oerhörda anspråk orden uttrycker. Jesus säger ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden”. Dessa ord utgångspunkten och grunden för allt. Makten i himlen och på jorden tillhör Jesus, för han har uppstått från de döda. Jesu uppståndelse från de döda har visat att alla denna världens makter har kommit till korta. Jesus steg ut ur sin grav till ett nytt liv.
b. Det är Den himmelske Konungen som talar. Han ger nu sin marschorder till sina lärjungar. Lärjungarnas uppgift är att förkunna denna seger. De behöver inte erövra makten åt honom för han har den redan. Alltså inte vinna makt och framgång utan istället gå i den kraft som besegrat synd, död och ondska, gå i det namn som är segerns namn – Jesu namn.
c. Segern är redan vunnen. Det ser inte alltid ut så vare sig i världens, kyrkans eller den enskilde troendes liv. När vi som hastigast kastar en blick är det så tydligt: ondska och mörker är fullt verksamma. Se tidningarnas nyheter! Titta in i det eget hjärta – vad är det du ser?
Lika fullt är det så att segern redan är vunnen. Segern tillhör Jesus och den förkunnas i Ordet. I förlåtelsens ord befrias vi från allt som håller oss bundna. Det finns förlåtelse och upprättelse, för Jesus har segrat. Allt ont, allt mörker måste ge vika för Jesu namn. För Jesus är segraren.
II. Till alla folk
a. ”Gör alla folk till lärjungar.” Det är uppdraget. Herren har skapat dem alla och vunnit dem åter genom sin död på korset. Nu måste alla få veta! ”Gå ut och gör alla folk till lärjungar.” Också detta ord är fyllt med ett häpnadsväckande anspråk. På ett berg i Galiléen säger en man till elva andra ”Gå ut och gör alla folk till lärjungar”. Elva stycken ska göra alla världens folk till lärjungar. När vi ser situationen som den är, är det löjeväckande. Men djupast sett är det inte det. För det är inte vem som helst som talar. Han som talar har uppstått från de döda. Det förändrar allt.
b. Detta gäller också oss. Också vi får vara hans lärjungar. Herren sa sitt ”ja” till oss när vi döptes. Vi upptogs i hans förbund. Vi blev ett med honom. Också vi har fått del i den försoning han utfört, också vi har del i hans seger.
c. Men har vi del i hans seger, har vi också del i hans sändning. ”Alla folk”, säger Jesus, ska få höra segerns bud. Här vill han ta var och en av oss i anspråk, för att i ord och handling evangeliet ska spridas. Också du är ett Kristi sändebud. Där du är i din vardag, vill Herren Jesus göra skillnad. Också där du är i din vardag vill Herren Jesus vara. Genom dig.
III. Med ett underbart löfte.
a. ”Och jag är med er alla dagar till tidens ände.” Vem han avge och hålla ett sådant löfte? Bara han som har uppstått från de döda och så gjort allting nytt! Det är ingen from förhoppning, som grusas vid minsta påfrestning. ”Och jag är med er alla dagar till tidens ände.” Detta är hans löfte, Kristi löfte. Alla dagar är han med. Inte bara de soliga och glada. Alla dagar är han med. Också de dagar då det inte känns så.
b. Alla dagar mellan dopet och döden – alltså där vi är – gäller löftet. Hit – till oss stiger han ned i nådens medel och ger av sin seger och sitt liv.
c. Början och slut. Inledning och avslutning. Detta mönster möter vi i dagens texter. ”Jag är den jag är.” Så presenterar sig Herren för Mose, och med denna kallelse startar en av de mest omvälvande händelserna i Guds folks historia: Befrielsen ut ur Egypten och vandringen genom öknen till det utlovade landet. I de händelser som följde på uppbrottet fick folket lära känna Herren alltmer. Vad som rymdes i det hemlighetsfulla ”Jag är den jag är” blev efterhand alltmer uppenbart. Nu är det än mer uppenbart.
Guds hemlighetsfulla namn har fått sin fullkomliga uppenbarelse i Kristus Jesus, för han och Fadern är ett.
Nu startar eller förnyas omvälvande händelser i ditt liv. För Kristi historia blir ett med din livshistoria, Kristi liv ett med ditt liv.
I Kristus befrias du från syndens slaveri, du får vandra med Jesus på din livsväg till det land han vill ge oss var och en.
Alla dagar är han med, även den sista, som för Guds barn på ett förunderligt sätt kommer att vara den första. För tiden har ett slut, en ände men inte Jesu seger, makt och härlighet.•