”Det är mycket snack och lite verkstad” – kanske använder vi det uttrycket ibland. Dagens Bibelläsningar talar in i det. Inte bara i uttrycket, utan in i våra liv. Genom dopet och tron är alla kristna kallade att leva som Guds barn. Att dag för dag vända om till Herren Jesus, hämta nåd och kraft från honom, be om hans Andes närvaro i våra liv och låta Guds Ord forma oss.
I evangeliet talar Jesus i en liknelse till Israels ledare och till de skriftlärda. Sammanhanget är detta: Jesus har ridit in i Jerusalem och folket har sjungit Hosianna till honom. Jesus har gått till templet och rensat det.
Det står skrivet: Mitt hus ska kallas ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste. Matteus 21:13
Genom allt detta så fortsätter Jesus med sin förkunnelse och verksamhet! Folk i nöd samlas runt honom. Blinda och lama blir botade. Barnen sjunger hans lov i templet ”Hosianna, Davids son”.
Men folkets ledare blir upprörda. På vägen fram till den liknelse som är evangelium på 11 söndagen efter Trefaldighet så fortsätter konflikten att skruvas upp, bland annat genom frågan om Johannes döparen var sänd av Gud eller inte, vilket ledarna inte vill svara på.
Nu talar Jesus i liknelsen till dem och berättar om två söner. Mannen i liknelsen är Gud och Vingården är Israel. Den förste sonen i liknelsen är folkets ledare. De säger ja till Gud med sin mun, men deras hjärtan är inte där.
I motsats till dem står nu den andre sonen i liknelsen. Sonen som sa nej, som inte ville. Det är dem som tillhört Guds utvalda folk, men som sagt nej till att leva i förbundet. Syndare som valt att vända Guds vilja ryggen. Två grupper nämns specifikt av Jesus här. Tullindrivare, som tog upp skatt åt romarna, och de prostituerade. Men det som är anmärkningsvärt är inte deras tidigare uppror mot Gud, utan vad de faktiskt gör av det när de fick höra Johannes döparens förkunnelse. När Johannes står vid Jordan och förkunnar omvändelse, vilka var det då som kom och sökte Guds förlåtelse? Tullindrivarna och de prostituerade svarade på Guds kallelse genom Johannes döparen med att vända om. Samma sak när Jesus predikar. I Lukas 15:1-2 skriver Lukas så här, som inledning till Jesu tre liknelser om hur Gud söker efter de förlorade:
Alla tullindrivare och syndare höll sig nära Jesus för att höra honom. Men fariseerna och de skriftlärda kritiserade honom ständigt och sade: ”Den mannen tar emot syndare och äter med dem.” (Luk 15:1-2)
Här ser vi samma mönster som kring Johannes döparen. Runt Jesus samlas syndare för att höra honom, för att ta emot hans ord!
Fariseerna och de skriftlärda har en helt annan ingång. Både när Johannes döparen predikar, och när Jesus gör det.
Även i Lukas 15 talar Jesus om en Far som har två söner. Den ene går tydligt emot sin far, tar ut sitt arv i förtid och festar bort det i ett avlägset land. Han förskingrar arvet. Men här uppenbaras också Guds skandalösa nåd! När sonen vänder om och kommer hem så visar det hur Gud i Kristus tar emot varje syndare som omvänder sig! Därför är Kristus själv är Faderns omfamning, när han sträcker ut sina armar på korset och dör för våra synder! Ofta slutar vi läsningen av Lukas 15 efter att den yngste sonen har kommit hem. Men Jesus fortsätter. Den äldre sonen står utanför, vill inte komma in till festen. Fadern går ut för att bjuda med också honom in.
I Matteus 21 talar nu Jesus om två söner igen. Folkets ledare får frågan: Vem gjorde rätt, den som sa ja men förblev passiv eller den som först sa nej, men sedan ändrade sig. Ledarna svarar att det var den som ändrade sig som gjorde rätt. Då vänder Jesus liknelsen för att gripa tag i dem.
Jesus sade till dem: ”Jag säger er sanningen: Tullindrivare och prostituerade ska gå före er in i Guds rike. Johannes kom till er på rättfärdighetens väg och ni trodde inte på honom, men tullindrivarna och de prostituerade trodde på honom. Och trots att ni såg det, ångrade ni er inte ens senare och trodde på honom.” (Matt 21:31-32)
De såg Johannes döparen. De såg människorna som levt borta från Gud som nu vände hem till Gud igen, likt den yngre sonen i Jesus liknelse! De såg, men lät fortfarande bli att omvända sig. Detta är också domen över dem.
Detta ställer oss inför en viktig fråga:
Vi har i Guds Ord fått se Johannes döparen, och höra hur människor omvände sig. Vi har fått se Jesus Kristus, Guds egen Son, och evangeliet om hur Guds egen Son gav sitt liv för oss. Kanske har du också fått se andra människor vända om till Jesus och fått nytt liv genom honom? Vad är din och min respons? Förblir vi passiva, står vi på avstånd?
Guds skandalösa nåd, som i Lukas 15 kapitel, är ju just så radikal och livsförvandlande. Gud själv söker dig. Därför föddes Jesus till vår jord. Därför dog och uppstod han! Människor bjuds in att vända om till honom överallt där evangeliet predikas. Faderns kärlek är sådan att varje syndare som vänder hem blir omfamnad, iklädd Kristi rättfärdighet, får en ring på sitt finger och välkomnas in på festen! Oavsett vår tidigare synd, vår tidigare vandring borta från Fadern så finns nytt liv i Kristus för varje syndare som omvänder sig och tror!
Låt då alla syndare som vänt om till Jesus vara våra förebilder! Låt oss göra som de, och vända om till Herren! Låt då våra liv präglas av Jesus Kristus, hans seger, hans rättfärdighet! Låt våra liv präglas av glädjen över att få omfamnas av Fadern och föras in till festen!
Jesus varnade ledarna, de lyssnade inte. Tullindrivarna och de prostituerade gjorde det. Låt oss då göra som de och på nytt vända hem till Jesus.