Loftahammars unika Wahlberg-Vollanderorgel

Den unika historiska orgeln i Loftahammars kyrka byggdes år 1767 av den välkände orgelbyggaren Lars Wahlberg och hans kompanjon Anders Vollander.
Skriven av: Sven O. Linge
Publicerad: 26 juli, 2021

Det är det enda helt bevarade av mästaren Lars Wahlbergs cirka 15 orgelverk. Wahlberg föddes 1723 i Kalmar och kom på 1740-talet till Linköping , blev lärling på orgelverkstaden hos Jonas Wistenius, förste gesäll 1750,och gavs självständiga arbeten tillsammans med sin närmaste medarbetare Anders Vollander. I Vimmerby öppnade de orgelbyggeri i mitten av 1750-talet.

Hans orglar kännetecknas av hög hantverksmässig, konstnärlig och klanglig kvalité, vilket är tydligt i loftahammarsverket. Därtill skapade han vackra, ljusa och säregna fasader.

Lars Wahlberg och hans medhjälpare byggde även större orglar som i Kalmar domkyrka och i Växjö domkyrka. Enligt ett dokument i Växjö kyrkoarkiv avled ”orgelbyggare Lars Wahlberg Af vatusot 53 år gammal 1776” under arbetet med domkyrkoorgeln. Carl-Gustaf Lewenhaupt skriver i ”Kultur och miljövård”, 1992:

”Lars Wahlberg var en utomordentligt skicklig orgelbyggare, en av våra främsta representanter för en mycket betydande orgelbyggeritradition med rötter i ­Königsberg och Danzig. För projektet i Fredriks­kyrkan hade vi endast Wahlbergsorgeln bevarad på ursprunglig plats i Loftahammars kyrka att tillgå som förebild.”

”Orgeldoktorn” Einar Erici upptäckte redan på 1940-talet denna orgels stora värde och att den borde bevaras för eftervärlden. Den goda orgeln trakterades av 17- och 1800-talens organister och klockare i cirka 180 år fram till att den gamla orgeln togs ur bruk 1948 och fick förfalla. 1980 besökte C-G Lewenhaupt orgeln och gjorde en inventering och bedömning av orgelns tillstånd. Det låg sedan till grund för ett principprogram 1994, som blev ett forskningsprojekt om en genomgripande restaurering. Den utfördes 1998-2000 av Åkerman & Lund med Lars Norgren och C-G Lewenhaupt i samarbete med Riksantikvarieämbetet.

Wahlbergsorgeln avsynades i april år 2000, och återinvigning hölls 2 juli med Festgudstjänst och orgelkonsert av Michael Waldenby. Orgeln är nu återställd till ursprungsstatus, har 11 stämmor, Principalverk, spröda flöjter, kvinter, tersmixtur och två trumpetstämmor. Den är stämd i korton.

Nu har 21 år förflutit sedan den festliga återinvigningen, många har spelat på Wahlbergsorgeln, särskilt vid ”Musik i sommarkväll” varje sommar. Åren 2006-2007 gjordes en CD-dokumentation av orgeln, Staffan Holm, Linköping, var orgelsolist, ackompanjerade Loftahammars kyrkokör och manskör, Sara Andersson, sopransolist, Marie Dimpker, dirigent och Aron Nilsson var producent. Orgelns 250-årsjubileum firades söndagen den 6 augusti 2017 i Loftahammars kyrka med Festhögmässa och festmåltid med föredrag. Jubileumsdagen avslutas med  orgelkonsert klockan 15 av Professor Hans Fagius.