Kyrkliga förbundets ungas läger

Kyrkliga förbundets ungas (KFU) anordnade ett läger i Vännäs vid Kristi himmelsfärdshelgen. Drygt 80 unga vuxna samlades till lägret. Kyrka och Folk hörde av sig till två av de ansvariga i KFU:s styrelse, Nellie Waldemarson och Hanna Johansson, och ställde några frågor till dem.
Skriven av:
Publicerad: 25 september, 2023

Varför ville ni anordna detta läger?

Hanna Johansson: Vi kände en längtan efter att få möta andra kristna ungdomar, det är värdefullt med vänner som delar tron på Jesus.

Nellie Waldemarson: Vi hade som tema ”Ett är nödvändigt – att ha blicken fäst på Jesus i en orolig tid”. Vi ville anordna lägret då vi ser och känner att det finns ett stort behov att lära känna kristna vänner så att vi kan vara varandras stöd.

Vad innehöll lägret?

Hanna: På lägret undervisade Henrik Andersson, Rakel Smetana och Jan-Ulrik Smetana utifrån lägrets tema. Det anordnades diskussionsgrupper där vi kunde diskutera vad vi fått höra på undervisningen. Vidare hade vi bland annat brännbollsturnering, grillade hamburgare i solen och spelade mycket kubb. Utöver det innehöll lägret god gemenskap, fina samtal, nya vänskaper och mycket skratt.

Nellie: Lägret innehöll fin och god undervisning. Henrik utifrån lägrets huvudtema, ett seminarium av Rakel Smetana handlade om hur vi kan peka på Jesus i en orolig tid och på så sätt fick vi in lite missionsperspektiv med fokus på vardagsmission. Och sist men inte minst fick vi också lyssna till Jan-Ulrik Smetana som hade ett föredrag om hur vi får komma till Jesus och kasta alla våra bekymmer på honom som har omsorg om oss. Utöver det så var det en riktig god och härlig gemenskap, aktiviteter och fina samtal.

Hur blev resultatet av lägret?

Hanna: Det blev ett väldigt fint läger med drygt 80 unga vuxna från olika delar av ­Sverige. Det blev god undervisning, fin gemenskap och dessutom fantastiskt väder. Vi är väldigt tacksamma för alla som var med och bad för lägret, och framförallt tacksamma till Gud för ett så välsignat läger.

Nellie: Lägret blev riktigt lyckat och det märks tydligt att det är många som bett för det hela. Deltagarna samlades från Sveriges alla hörn vilket var mycket uppmuntrande. Väldigt härlig stämning och Norrland visade sig från sin bästa sida med strålande sol. Vi fick också väldigt fin feedback från lägerdeltagarna och kan konstatera att det finns ett stort behov av att träffas och ses, riktigt roligt!

Hur skulle ni säga att det är att vara unga kristna i dagens svenska samhälle?

Hanna: Ibland kan det vara svårt när så mycket i vår tid går emot Guds önskan för oss människor. I sådana situationer är det alltid skönt med kristna vänner som stöttar en i tron!

Nellie: Det finns mycket som påverkar oss i allt som vi möter oss vår vardag. Och även fast vi inte alltid tänker på det så är det så vi fungerar, vi anpassar oss gärna för att passa in i omgivningen. Det är därför svårt att vara ung kristen i dagens samhälle för det finns mycket som vill ta fokus från det som är det viktigaste – att ha blicken fäst på Jesus.