Tjugoförsta söndagen efter Trefaldighet – 2019

Skriven av: Nils Hjertén
Publicerad: 7 november, 2019

Vi går mot slutet på kyrkoåret. Vi har redan passerat allhelgona och texterna manar till allvar inför domen och evigheten. I dagens texter får vi höra om hur vi skall ta ansvar för vår värld och visa kärlek mot våra medmänniskor. Evangeliet om den rike tullmannen Sackaios som mötte Jesus och blev helt förvandlad har mycket att lära oss. Nu är Jesus är på väg till Jerusalem den sista gången. Påskveckan närmar sig och Jesus vet vad som väntar honom, men först måste han få tala med tullmannen Sackaios.

Ett möte med Jesus kan förändra allt.

1. Sackaios ville möta Jesus men han vågade inte visa det för andra.

Det var verkligen ingen lätt sak för honom. Han ville men han vågade inte. Han hade stort inflytande i Jeriko, som var en viktig handelsstad, där många passerade med varor från området öster om Jordan för vidare transport till Jerusalem. Sackaios var inte vem som helst. Han var chef för tullstationen där, och han var en rik man. Han gjorde tjänst åt ockupationsmakten och var illa sedd av folket i stan. En jude som arbetade åt romarna sågs som en förrädare, och det visste han så väl.

Men inte nog med detta. Sackaios hade inte varit ärlig och han hade pressat ut mera pengar av dom som passerade tullen än han hade rätt till. Det var inte undra på att han vara illa sedd, när han satt där bakom disken på sin tullstation. Men han hade ändå en längtan efter att få möta Jesus eller åtminstone få se honom. Men därtill fanns också ett yttre hinder. Sackaios var liten till växten och folket skulle stå i vägen så att han inte fick se en skymt av Jesus.

Det fanns ändå en utväg. Han kunde klättra upp i ett träd. Trädet hette i den gamla översättningen mullbärsfikonträd men i den nya sykomor och det är ju samma sak. Där kunde han kunde sitta gömd bland trädets grenar, så att ingen kunde se honom.

Sackaios hade sitt rika hus och sina stora inkomster, men vad hjälpte detta när han ändå var så totalt ensam. Han var inte välkommen till synagogan, men han hade ändå en längtan efter att få möta Gud i botten av sitt hjärta.

Nu sitter han där gömd bland trädets grenar. Snart skall Jesus och hans lärjungar komma och sen skall det inte vara något mera. Allt skulle vara som förut. Tullmannen skulle gå tillbaka till tullhuset. Men det blir inte så!

2. Jesus vill möta Sackaios och det visar han öppet.

Den dagen förändras allt för tullchefen i Jeriko. Jesus stannar och ser upp på trädet där Sackaios sitter och så talar han direkt till honom: ”Skynda dig ner Sackaios, i dag skall gästa ditt hem”. Tänk att Jesus vänder sig direkt till Sackaios. Ingenting tyder på att de träffats tidigare, och ända vet Jesus vad han hette och vad han behövde. Han ropar Sackaios namn och han vill komma hem till honom och gästa hans hus.

Alla som såg detta och hörde vad Jesus sa blev förargade och surnade till. Jesus måste väl veta hurudan Sackaios var och hur många han lurat och hur illa omtyckt han var, och ändå vill han tala med honom och till och med komma hem till honom.

Så fick det inte gå till menade folket i Jeriko. Dom hade nog hoppats att Jesus som var en känd och uppskattad predikant skulle predika på stadens torg och kanske till och med bota några sjuka. För det hade han ju gjort på andra ställen. I stället valde Jesus att gå hem till den rike och ogudaktige Sackaios.

När nu Jesus hade så dåligt omdöme, så måste han väl ändå läxa upp Sackaios och säga ifrån hur illa han burit sig åt mot så många. Men så blir det inte alls!

3. Efter mötet med Jesus är Sackaios helt förvandlad.

Det kommer en ny anda in i Sackaios hem. Resultatet blir en total förändring av den rike tullmannen. Han hade säkert ordning på sina räkenskaper. Han tar fram sin kassabok och lovar att ge hälften av vad han äger till dom fattiga och att betala igen fyrdubbelt till dom som han lurat pengar av.

Det är ingen tvekan om att det efter den dagen blir det en annan anda i det fina hemmet. Tänk en så förändring som sker hos Sackaios och i hans hem den där dagen i Jeriko, när Jesus kommer hem till honom. Jesus säger själv att räddningen kommit inte bara till Sackaios utan till hela hans hus och hela hans familj.

Den gången gällde det en rik tullförvaltare i Jeriko som blir förändrad och omvänd. Nu gäller det dig och mig. Jesus känner oss vid namn. Ditt och mitt namn nämndes tillsammans med Jesus när vi döptes i hans namn.

Nu vill han komma hem till oss tala med oss och förvandla oss. Det kan bli enkla konkreta råd till oss också. Kanske vi har varit oärliga och får rådet att ställa till rätta det som vi lurat av någon annan.

Kanske har vi sårat någon och det är dags att ställa till rätta och be om ursäkt. Vi skall bekänna våra synder och be om förlåtelse och sen får vi börja ett nytt liv.

Det står inget om att Sackaios slutade som tullman och det tror jag inte att han gjorde. Men han som roffat till sig så mycket han blir från den där dagen och mötet med Jesus en ny och förvandlad människa.

Så kan det bli också för oss. När Jesus får komma in i våra liv så blir det en ny glädje och en ny välsignelse. Och det måste märkas på vårt sätt att leva och vara. Inför kyrkoårets slut manas vi till allvar och eftertanke. Jesus skall komma tillbaka och vi skall alla då få svara inför honom hur vi skött våra liv och det uppdrag Gud gett oss att utföra. Detta kan sammanfattas med Jesu ord i domsöndagens evangelium: ”Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.” (Matt 25:40)

Till detta kan vi lägga Jesu befriande ord till Sackaios: ”I dag har räddningen nått detta hus – han är också en son till Abraham, och Människosonen har kommit för det som var förlorat och rädda det.”

Det som gällde Sackaios gäller också dig och mig, om vi tar emot Jesus som vår Herre och Frälsare.

Amen.